27-09-2021| Lars Wexø

Forretningsudvikling med Freeliving og indsigt Nu

Vi startede meget lige på. De første 5 minutter handlede lidt om indsigt , resten af tiden var dedikeret Freeliving og de to ejere Cille Rosentoft og Mille Sjøgren.

Rammerne for mødefacilitering og design sprint

Først talte vi om målet for dagen og at metoden for workshoppen var at køre det som et design sprint. At de to, en stor del af tiden skulle arbejde sammen hver for sig, fordi det er effektivt og sikrer alle bliver hørt med lige vægt. Lige netop at alle bliver hørt, forstærkes selvfølgelig yderligere i større grupper end to.

Vi talte om, at det er vigtigt ikke at lade tiden løbe ved at skulle diskutere alt det som kommer frem – men hele tiden have fokus på fremdrift og få tilvejebragt alle nødvendige oplysninger. Derudover at vi skulle bruge forskellige farvekoder til de gode ting, de vigtige ting, det vi manglede osv osv.

Det gik supergodt og formålet er selvfølgelig, at jeg som facilitator skal kunne få overblik lynhurtigt uden at skulle tænke. Det vil sige nøjes med at bruge den del af hjernen, der refereres til som System 1 i Daniel Kahnemans bestseller At tænke - hurtigt og langsomt. Det er værd at bemærke, at det gik godt. Dem af jer, der kender de to stiftere af Freeliving, tænker måske kan det nu passe? For har man mødt dem, så tænker man ikke, stille arbejde hver for sig og holde sig til faste rammer er noget, de plejer at gøre.

Det er tydeligt, at de lever af at formidle og begejstre andre med inspirerende fortællinger om livet ”remote”, hvor kontoret er med på farten og eventyret lige om hjørnet. Der skal netværkes og hentes eksterne eksperter, holdes foredrag, laves kurser og podcast, skrives artikler og rigtig meget andet end sidde og putte ting i kasser og holde sig indenfor faste rammer.

Rundt om marketing og acquisition cost

Figur: Forretningsudvikling - 360 grader rundt om Freeliving
forretningsudvikling proces Freeliving Forretningsudvikling-360 grader

Meget forskelligt fra min verden, som netop er faste rammer, Excelark og tal - og nøjsom registrering af input og output, for over tid at kunne forstå sammenhængene. For det er vigtigt at registrere alle sine marketingaktiviteter. Det kan være events der afholdes, pr, gæsteoptrædener, Instagram, linkedIn og selvfølgelig de penge man rent faktisk bruger på annoncering. Det der gerne skulle komme ud af alle de aktiviteter, er selvfølgelig kunder. Det vigtige nøgletal her er hvor mange penge bruger vi på at få en kunde, vores acquisition cost. For en abonnementsforretning er det ikke usædvanligt, at det beløb ligger omkring 1000 kr. Det lyder af meget, men hvis du bare tjener 1100 kr. er det jo stadig en god forretning.

I den forbindelse kom vi selvfølgelig også ind på deres churn rates og hvordan de kan regne deres abonnenters livstidsværdi ud. Det skal vi ikke gå i dybden med her, for jeg har allerede skrevet om churnmatematik.

Hvilke dele af produktet skaber værdi?

Det her skal ikke være en slavisk gennemgang af hele processen med Freeliving, så det sidste jeg vil nævne, er noget af den snak, vi havde om selve deres produkt og alle de elementer, der indgår i deres community freeliving. Det vi talte om, var at kigge på asymmetriske forhold i produkttilbuddet. For hvad er det som reelt skaber værdi hos kunden og hvilke dele af produktet tærer på ressourcerne. Meget simpelt vil vi gerne give mere af det hvor værdien hos kunden er større end omkostningen.

Forretningsudvikling for Freeliving - next level

De to stiftere har arbejdet på at udvikle Freeliving i halvandet år og lad os lige slå fast, at det går rigtig godt. Jeg er selv i min opstartsfase og ville være stolt hvis jeg var hvor de er. Når vi begynder, er vi fokuseret på ideen, konceptet eller hvis det er et fysisk produkt at få skabt en prototype og få sat en produktion i gang. På et tidspunkt skal der bare ske noget andet, det er en naturlig udvikling for en virksomhed.

Freeliving kom til mig fordi de havde erkendt, at de er nået til næste trin i deres virksomheds udvikling. Det er en milepæl man faktisk bør fejre med bobler. Det betyder fokus nu skal være på de langsigtede mål. Vejen dertil er at beholde de værdiskabende elementer i produkttilbuddet og skære det andet fra. At have fokus på, at der rent faktisk kommer penge retur når vi investerer i marketing. Kigge på sin organisation og finde ud af om der skal andre typer talent ind og meget mere.

For mit vedkommende er jeg kun glad for at kunne facilitere den proces og komme med yderligere inspiration og ideer til alt det.