APV'en er de ansattes vurdering af arbejdsmiljøet i din virksomhed. Et godt arbejdsmiljø er ikke blot afgørende for Jeres medarbejderes helbred og trivsel, det er også super godt for bundlinjen. Det er desuden lovpligtigt at udarbejde en APV og kan give bøder på 10.000 kr. hvis arbejdstilsynet kommer forbi og I ikke har en APV.
Ja tak, vis mig priserAPV - Arbejdspladsvurdering
En APV står for "ArbejdsPladsVurdering". Det er et værktøj brugt til systematisk at identificere, vurdere og håndtere arbejdsmiljøproblemer på en arbejdsplads.
Målet med en APV er at sikre, at arbejdsmiljøet er sikkert, sundt og fremmer medarbejdernes trivsel. Her er nogle nøgleaspekter af en APV:
- Identifikation af Risici: En APV hjælper med at identificere potentielle risici i arbejdsmiljøet, som kan omfatte fysiske, kemiske, ergonomiske, psykiske og sociale faktorer.
- Vurdering af Arbejdsmiljøet: Den involverer en vurdering af, hvordan disse risici påvirker medarbejdernes sundhed og sikkerhed.
- Handling og Forbedring: På grundlag af vurderingen udarbejdes handlingsplaner for at håndtere og reducere risiciene. Disse planer kan omfatte ændringer i arbejdsmetoder, uddannelse af medarbejdere, ændring af udstyr eller arbejdspladsens layout og indførelse af nye politikker.
- Lovpligtig Proces: Det er lovpligtigt for arbejdsgivere med ansatte at foretage og opdatere en APV regelmæssigt.
- Fordele: En effektivt gennemført APV kan føre til reduceret sygefravær, forbedret medarbejdertilfredshed og produktivitet, samt en stærkere virksomhedskultur.
Ja, hvad er en APV? I videoen får du svaret på 30 sekunder
En arbejdspladsvurdering giver værdifuld indsigt i dine medarbejderes opfattelse af arbejdsmiljøet. Et godt arbejdsmiljø er dels en pligt men også en mulighed for at skabe en konkurrencemæssig fordel. Ved kontinuert at arbejde med de ting, der betyder mest for på den måde mindske antallet af opsigelser, sygefravær og bruge arbejsmiljø til at skabe øget produktivitet.
Hos indsigt Nu får du en analyse tilpasset din virksomheds behov. Vi tilbyder en gennemprøvet løsning med et modulopbygget spørgeskema, hvor antallet og arten af moduler afgøres af den branche din virksomhed er i. Derudover skal der selvfølgelig tages højde for den enkelte medarbejders funktion - der kan eksempelvis godt være relativ ufarligt kontorarbejde i en produktionsvirksomhed.
Et godt arbejdsmiljø kan være alt fra de fysiske arbejdsstillinger ved for eksempel skrivebordet, på byggepladsen eller lagerlokalet. Et ogdt arbejdsmiljø er om man kommer godt ud af det med kollegaerne til helt praktiske ting, som eksempelvis om der er fare for at snuble på glatte gulve eller ledninger og kabler der ligger henover gulvet. Nogle forhold er universelle for alle arbejdsopgaver og indgår som faste moduler for stort set alle jobfunktioner
Derudover kan der være særlige forhold der gør sig gældende, hvis der arbejdes med farlige stoffer og materialer, hvis arbejdet foregår i generende støj, hvis der arbejdes med maskiner og meget mere.
Til slut indgår alle elementer omkring arbejdsmiljø i en avanceret model, der måler deres effekt på de målte KPI'er.
Arbejdsmiljø
Model
Påvirkning på KPI'er
Du får altså nogle klare anbefalinger omkring hvad det præcis er, du skal tage fat om for at løse eventuelle problemer, der måtte være på din arbejdsplads. Derudover anbefalinger til at øge den samlede trivsel og arbejdsglæde, tiltag som over tid vil kunne aflæses direkte på bundlinjen for langt de fleste virksomheder.
På næste side kan du læse mere om process og lovkrav.
Der er formelle lovkrav til jeres ArbejdsPladsVurdering, indsigt Nu hjælper med det praktiske omkring de grundlæggende faser af gennemførelsen.
Din arbejdspladsvurdering fra indsigt Nu giver dig svarene på hvor der eventuelt er problemer - løsningerne kan være alt fra en håndværker der sikrer mod faldulykker til en HR-medarbejder, der hjælper med den interne kommunikation - resultaterne skal ses på trivslen og bundlinjen.
Forskellige brancher har forskellige udfordringer - første step er at fastlægge branche og APV'ens indhold.
Næste step er at få e-mail adresser på alle medarbejdere og lave lister over de afdelinger, ledere eller områder som resultaterne efterfølgende skal kunne brydes ned på. Kravet er at der skal være mindst 10 medarbejdere i en gruppe, før vi viser resultater for gruppen. Det gør vi fordi vi mener, en APV bør være anonym.
Vi kan godt lave en løsning hvor vi ikke gemmer direkte personhenførbare oplysninger, så står i selv for at sende mails rundt med et link til spørgeskemaet - alternativt skal vi underskrive en databehandleraftale. I så fald kan indsigt Nu sende mails og sørge for rykkere med mere hvis nogen er længe om at svare.
Når svarene er kommet ind udarbejdes der en rapport som sendes til jer - Rapporten vil dels indeholde totaler for hele arbejdspladsen og nedbrydninger der hvor i ønskede det. I rapporten indgår en prioriteret liste med indsatsområder, på massere arbejdspladser er der jo heldigvis orden i sagerne og ingen nævneværdige problemer, men uanset kan man altid arbejde på at blive endnu bedre.
Derudover vil rapporten indeholde benchmark på de vigtigste KPI'er som beskrevet på den foregående side, så i kan sammenligne jer med lignende virksomheder
Lovkravet for en APV er midst hvert 3. år eller når der sker store ændringer - Giv dine nye medarbejdere en stemme! Mange virksomheder har stor udskiftning i medarbejderstaben, så alene derfor anbefaler vi at lave APV hvert år.
Process for arbejdspladsvurdering - 1 uge
Identifikation og kortlægning
Fastlægge branche og om resultater skal kunne ses individuelt for enkelte ledere, afdelinger eller funktionsområder.
Tid 1 dag
Beskrivelse og
vurdering
Vi indsamler data og beskriver og vurderer arbejdsmiljøet i jeres virksomhed.
Tid 1-4 dage
Modellering og
Prioritering
Prioriteret liste i forhold til de vigtigste tiltag.
1-2 dage
Handlingsplan og opfølgning
I står selv for at implementere løsninger - indsigt Nu hjælper gerne med opfølgningen.
Tid løbende
Hvis I eksempelvis er 100 medarbejdere, kan I få en komplet APV for under 50. kr. pr. medarbejder.
20+ ansatte
- Nem proces
- Skema tilpasset din virksomhed
- Grundig rapport direkte på mail
- Sammenlign dine resultater med lignende virksomheder
- Prioriteret handlingsplan
- Levering indenfor 5 hverdage
- Mulighed for tilkøb af afdelingsrapporter a 995 kr. stk.
6-19 ansatte
- Nem proces
- Skema tilpasset din virksomhed
- Grundig rapport direkte på mail
- Sammenlign dine resultater med lignende virksomheder
- Prioriteret handlingsplan
- Levering indenfor 5 hverdage
-
Op til 5 ansatte
- Nem proces
- Skema tilpasset din virksomhed
- Grundig rapport direkte på mail
- Sammenlign dine resultater med lignende virksomheder
- Prioriteret handlingsplan
- Levering indenfor 5 hverdage
-
Hvis indsigt Nu skal stå for at sende mails og invitere jeres medarbejdere til analysen, vil det koste ekstra 995 kr. for håndtering og udarbejdelse af databehandler aftale. Alle priser er ekskl. moms.
Interesseret?
Skriv dit navn og telefonnummer
Så kontakter vi dig om APV.
Jeg har brugt Lars og Indsigt Nu til at lave APV for begge mine virksomheder. Lars satte sig ind i, vi var i en lidt presset situation og hele vejen gled det bare. Jeg oplevede fuld troværdighed og en virkelig hurtig ekspedition. Vi siger både fra Trustrup tømrer og Køkkenlageret tusind tak for fin og god service til en god pris.
Handlingsplanen jeg fik med i min APV havde brugbare actions og samlede set er jeg meget tilfreds.