24-01-2022| Lars Wexø

Fasthold dine medarbejdere med APV

Hører din virksomhed til dem, som gennemfører APV hvert 3. år? Så har i sandsynligvis haft ansatte, der er startet og stoppet uden i nogensinde fik dem hørt om deres syn på jeres arbejdsmiljø. Måske var de slet ikke stoppet, hvis i lige præcis havde hørt dem.

Høj personaleomsætning dræner bundlinjen

Vi skifter job oftere og oftere!

Omkring årtusindeskiftet var der 22% der sagde deres job op, i 2020 var det tal steget til 30,5%. Det betyder at den gennemsnitlige ansættelsestid er faldet fra 4 år og 6 måneder til 3 år og 3 måneder (kilde: DA jobskiftestatistik ).

Studier viser at det koster ca. 15 ugers løn at ansætte en ny faglært medarbejder. Der kan selvfølgelig være forskelle afhængig af selve jobbet og dets kompleksistet. Hvis vi regner med en månedsløn på 30.000 kr. så koster det altså til ca. 100.000 kr at ansætte en ny medarbejder.

Det betyder at en virksomhed med 100 ansatte har udgifter der er steget fra ca. 2,3 mio. kr. til hele 3,2 mio. kr. Det betyder deres ansættelseudgifter er steget med hele 880.000 årligt de seneste 20 år, blot for at kunne bevare status quo med 100 ansatte (kilde: HR guiden online)

Hvis du er i en virksomhed med 10 ansatte, så vil dine udgifter til at ansætte svare til 320.000 kr, som stadig er rigtig mange penge i en mindre virksomhed. Det lyder af meget, men der er så også både indregnet rekrutteringsomkostninger, adaptionsomkostninger og afbrydelsesomkostninger. Det vil sige det koster at annoncere efter nye medarbejdere og afholde samtaler, nye medarbejdere er mindre produktive i en periode og derudover skal de have hjælp til at komme i gang og afbryder dermed en eksisterende erfaren medarbejder, som dermed mister produktivitet.

Det er gennemsnitstal og det vigtige her er ikke om din virksomhed har præcis samme omkostninger, men blot at illustrere, at medarbejderchurn koster virksomheder mange penge hvert år.

Utilfredse medarbjedere har høj personaleomsætning

Det er måske ikke så overraskende, at hvis en medarbejder ikke bryder sig om lugten i bageriet, så finder de et nyt arbejde.

Lige såvel som du spørger ind til kundetilfredshed, så er det ganske naturligt at arbjede kontinuert med medarbejdertilfredshed. Det er nemt at affærdige høj personaleomsætning med, at der altid vil være nogle der er utilfredse. Måske er det også sådan, men kun ved at spørge ind og arbejde seriøst med personaletilfredsheden får du svar på, om der i virkeligheden er nogle procedurer i jeres virksomhed, som er hæmmende for tilfredsheden.

Hvis vi ser på hvor mange der overvejer at skifte job indenfor de næste 12 mdr i forhold til hvor tilfredse de er, så er sammenhængen mellem jotilfredshed og medarbejderchurn meget klar.

APV måler sammenhæng mellem tilfredshed og churn

Kilde: indsigt Nu APV benchmark

81% af dem som er meget utilfredse overvejer at sige op og finde nyt job indenfor de næste 12 måneder, mens det kun er 9% blandt dem som er meget tilfredse, der overvejer at sige op indenfor det næste år. Det er voldsomme tal og hvis alt for mange af dine medarbejdere er i den utilfredse ende af skalaen så, koster det dyrt.

Det vil selvfølgelig ikke være alle dine ansatte som eksempelvis er meget utilfredse. Gennemsnittet er faktisk Tilfreds. Skalaen går fra 1 til 5 hvor 1 altså er Meget utilfreds og 5 er Meget tilfreds. Der er gennemsnittet 4,0 når vi ser bredt på jobtilfredshed i både offentlig og privat virksomhed, fuldtid som deltidsansatte.

Hvis du er i en virksomhed med en jobtilfredshedsscore et godt stykke under middel, eksempelvis på 3,5, så kan vi regne med at omkring 40% siger op hvert år (midtvejs mellem hverken tilfreds eller utilfreds hvor 51% siger op og Tilfreds hvor 29% siger op). Med 100 ansatte vil du altså årligt kunne spare 11 nyansættelser svarende til over 1,1 mio. kr. hvis du kan hæve jobtilfredsheden fra 3,5 til gennemsnittet på 4.

Arbejdspladsvurderingen fjerner utilfredshed

En APV undersøger de basale forhold omkring arbejdsmiljøet. Det er alle de ting som bare skal være i orden og som også er et minimumskrav lovgivningsmæssigt. Det er de ting, du ikke kan bruge til at promovere din virksomhed med i en jobannonce, men det er de ting der kan få dine medarbejdere til at forlade virksomheden i hobetal, såfremt de ikke er i orden.

Du får eksempelvis ikke noget ud af at skrive, at I har god udluftning, så man ikke får hovedpine i en jobanonnce. Men hvis I ikke har det, så vil dit personale nok først brokke sig og hvis ikke det bliver fikset, så vil de se sig om efter andet arbejde. Udluftning er en såkaldt hygiejnefaktor. Hygiejnefaktorer, de skal bare være i orden. De skaber kun utilfredshed og murren i krogene, hvis ikke de er i orden, og du får ikke ros og klap på skulderen for at have styr på alle de grundlæggende forhold omkring arbejdsmiljøet, som hygiejnefaktorerne udgør.

Arbejdspladsvurderingen er din mulighed for at lytte til dine medarbejdere på en effektiv måde, der sikrer i kommer rundt om de væsentlige forhold omkring arbejdsmiljø. Samtidig får du en prioriteret liste over de forhold der vil være den største kilde til utilfredshed, så du kan rette op på en effektiv og hurtig måde.

Med en arbejdspladsvurdering fra indsigt får du en tilpasset analyse til lige præcis de jobfunktioner i har på jeres arbejdsplads. Kontorpersonalet i en tømrervirksomhed har eksempelvis et andet arbejdsmiljø end tømrerne, noget af personalet har måske overlap. Det skal der naturligvis tages hensyn til, når i får lavet en APV.

Omkostninger ved en arbejdspladsvurdering

Der er nogle indirekte omkostninger i form at arbejdstid. Det tager ca 10 minutter at svare på en APV, det tager en times tid at få fremlagt resulaterne for ledelsen. I de fleste tilfælde er der jo heldigvis ikke ikke så meget at udsætte på arbejdsmiljøet, men der kan være ting der skal fikses.

De direkte omkostninger er meget små. Hvis ikke I selv er vant til at læse tal og rapporter om arbejdspladsvurderinger, så anbefales det at få en præsentation af resultaterne. Så vil en tilpasset standardarbejdspladsvurdering fra indsigt koste 2.495 kr. Det er 25. kr. pr. medarbejder hvis i er 100 ansatte.

Hvis I ikke behøves en præsentation, og har flere afdelinger, som i skal kunne se resultaterne for, så koster det 695 kr.

Endelig hvis i er en mindre virksomhed og i kan nøjes med totalen for hele virksomheden, så koster det 495. kr. For 10 ansatte er det altså lige knap 50 kr. pr. medarbejder.

Gevinsten er bedre arbejdsmiljø, færre opsigelser og en bedre bundlinje.

Book et uforpligtende møde allerede nu og hør mere - book møde