Vores services

Brand tracking

Brand tracking er ikke en fast størrelse og kan svinge fra nogle få spørgsmål til et 15 minutter langt skema - Følg dit brand fra hylde til brug, inkluder elementer fra brand funnel eller noget helt tredje - rapporteret fra ugentligt til årligt.

Dit udbytte korresponderer naturligvis med det indhold der ingår i din brand tracking. Som oftest vil et eller flere elementer fra følgende analysetyper kunne indgå.

  1. Brand Funnel
  2. Image
  3. I-D-U
  4. Segmentidentifikation

Alt andet lige så samler din brand tracking op på alle dine aktiviteter - hvis ikke det afspejler sig i resultaterne, så har din aktivitet ikke haft det store impact. Når det så er sagt, så er der også KPI'er, der kun rykker sig langsomt, hvor tidshorisonten er halve eller hele år.

Samtidig er det ikke kun dine aktiviteter der bliver målt, det er også dine konkurrenters - og det gør brand tracking til et stærkt værktøj i din markedsovervågning.

Det er nemt i dag og måle på rigtig meget onlineaktivitet og det skorter ikke på succeshistorier - men det er ofte partielle målinger, hvor brand tracking kommer op i helikopteren.

Forbrugerne kan ikke nødvendigvis skelne din kommunikation og derfor er resulaterne summen af dine aktiviteter.

Teoretiske diskussioner i forhold til brand track omhandler antal interview, rapporteringsniveau og dataindsamling, alt samme noget der også påvirker prisen.

Hvor mange interview er nok? Skal det rapporteres pr. uge eller måned? Skal det være nationalt repræsentativt?

Antal interview og usikkerhed
Sammenhæng mellem antal interview og usikkerhed

Jo flere interview jo mindre usikkerhed. Usikkerheden er størst omkring 50% og går mod nul i yderpunkterne - hvis du eksempelvis har 1000 interview og 50% svarer de kender dit brand, vil det sande resultat med 95% sikkerhed ligge i intervallet 50% +-3,1%

For det første er det vigtigt at pointere at et interview i Danmark koster 20-35 kr. i et forbrugerpanel lidt afhængig af hvor svær målgruppen er at finde og hvor mange spørgsmål der er. Hvis du har brug for 100 interview om ugen, så er der altså dataomkostninger i størrelsen 110.000 kr. om året.

Den mest volatile KPI er er reklameopmærksomhed, som vil svinge i takt med dine reklameinvesteringer uge for uge. De øvrige KPI'er bevæger sig noget langsommere og for de fleste virksomheder vil en måneds eller kvartalsvis opfølgning være rigeligt og for nogle måske bare en årlig punktmåling.

Derudover afhænger antallet af interview om du efterfølgende skal splitte resultaterne på delmålgrupper, som eksempelvis mænd, kvinder eller unge og ældre - skal man kunne se unge kvinder mod ældre kvinder?

Som tommelfingerregel vil vi anbefale følgende retningslinjer, baseret på betragtninger omkring usikkerhed og erfaring med behovet for at ville nedbryde i målgrupper.

-Rapportering på ugeniveau minimum 100 interview pr. uge
-Rapportering på månedsniveu 200 interview pr. måned
-Rapporterings på kvartalsniveau 400 interview pr. kvartal
-En årlig analyse 700 interview

Det handler om at trackingen skal følge dine aktiviteter og at der naturligvis skal være en sammenhæng mellem det potentielle udbytte du har af analysen og den omkostning der er forbundet med at gennemføre den. Normalt vil vi anbefale analysen gennemføres i en bred målgruppe som eksempelvis personer over 18 år i hele Danmark.

Herfra lyder opfordringen naturligvis, at det er vigtigt, du har en tracking af dit brand, og det bedste er naturligvis at du kontakter os, så vi kan tale om dit konkrete behov.

Nedenfor ses proces og eksempler på priser for brand tracking

Brand tracking - løbende process

Opsætning af skema

Definere kategori, konkurrenter og indhold - 1-2 uger uge.

Dataindsamling

Løbende after aftale - første gang 4-5 uger.

Rapport

Løbende efter aftale

Skemaændringer

Efter aftale.

Full

300.000Kr.
  • Flere brands og kategorier
  • Brand Funnel
  • Image
  • I-D-U
  • Segmentidentifikation
  • Kvartalsvis tilretning
  • Resultater-ugeniveua
  • Dashboard opdateres månedligt
  • PowerPoint leveres kvartalsvist
  • Mundtlig afrapportering kvartalsvist
  • 2 års kontrakt

Medium

70.000Kr.
  • Et brand
  • Brand Funnel
  • Image
  • -
  • -
  • Halvårlig tilretning
  • Resultater-ugeniveua
  • -
  • PowerPoint leveres kvartalsvist
  • Mundtlig afrapportering halvårligt
  • 1 års kontrakt

Basic

35.000Kr.
  • Et brand
  • Brand Funnel
  • -
  • -
  • -
  • -
  • Resultater-månedsniveau
  • -
  • PowerPoint leveres kvartalsvist
  • Mundtlig afrapportering halvårligt
  • 1 års kontrakt

Interesseret?

Skriv dit navn og telefonnummer

Så kontakter vi dig om Brand tracking.