Brand tracking er ikke en fast størrelse og kan svinge fra nogle få spørgsmål til et 15 minutter langt skema - Følg dit brand fra hylde til brug, inkluder elementer fra brand funnel eller noget helt tredje - rapporteret fra ugentligt til årligt.
Dit udbytte korresponderer naturligvis med det indhold der ingår i din brand tracking. Som oftest vil et eller flere elementer fra følgende analysetyper kunne indgå.
Alt andet lige så samler din brand tracking op på alle dine aktiviteter - hvis ikke det afspejler sig i resultaterne, så har din aktivitet ikke haft det store impact. Når det så er sagt, så er der også KPI'er, der kun rykker sig langsomt, hvor tidshorisonten er halve eller hele år.
Samtidig er det ikke kun dine aktiviteter der bliver målt, det er også dine konkurrenters - og det gør brand tracking til et stærkt værktøj i din markedsovervågning.
Det er nemt i dag og måle på rigtig meget onlineaktivitet og det skorter ikke på succeshistorier - men det er ofte partielle målinger, hvor brand tracking kommer op i helikopteren.
Forbrugerne kan ikke nødvendigvis skelne din kommunikation og derfor er resulaterne summen af dine aktiviteter.
Teoretiske diskussioner i forhold til brand track omhandler antal interview, rapporteringsniveau og dataindsamling, alt samme noget der også påvirker prisen.