Brand Funnel er en klassiker, der giver indsigter, omkring effekt og fremtidig retning for din virksomheds marketinginvesteringer.
Brand Funnel er ganske simpelt, men det rummer stor værdi. Hvis ikke du kender de nøgletal som fremkommer i denne analyse, så risikerer du at træffe forkerte beslutninger om din fremtidige retning.
Der indgår 4 spørgsmål, som giver svar på følgende.
- Hvor stor en andel af målgruppen kender dit produkt
- Hvor mange overvejer dit produkt
- Hvor mange køber dit produkt
- Hvor mange foretrækker dit produkt
De direkte andele i hvert punkt og konverteringerne ned gennem tragten, fortæller meget om hvordan du skal investere i medier og hvad budskabet skal være.
Hvis du ikke sælger nok - skal du så sætte prisen ned for at skabe prøvekøb?
Hvis der nu kun er 15% der kender dig, så ville du kunne sælge ca. 6 gange så meget hvis alle kendte dig. Hvis det viser sig, at du rent faktisk konverterer godt hele vejen fra kendskab til foretrækker, så skal prisen ikke ned, så skal du bare bredere ud med budskabet. For det betyder, at dine eksisterende kunder er glade for dig, og så skal prisen ikke ned.
Mindre virksomheder kan godt have tendens til at tro, de er mere kendte end de er - for de kender jo selv virksomheden og deres omgangskreds kender den også - med mulige katestrofale beslutninger til følge.
Store kendte virksomheder kan have tendens til at tro, alle elsker dem og ikke laver andet end at tale om dem - Sandheden er måske at forbrugerne ikke er så engageret og synes det er lidt støvet mærke - Det kan ses af konverteringerne ned gennem tragten.
De her nøgletal skal du kende! Hos indsigt Nu får du dem alle inklusive benchmark for dine konkurrenter
Nyere forskning indenfor forbrugeradfærd viser at selve ideen om at forbrugerne skal igennem en tragt ikke er helt rigtig. Det er punkterne kendskab og overvejer der stilles spørgsmålstegn ved. I bund og grund betyder det ikke så meget for din brand funnel analyse. Hvis du ikke har lavet en brand funnel før, kan du med fordel bruge nedenstående formulering, hvis du har en lang historik kan du tilføje punkterne i en overgangsperiode inden du skifter helt.
- Hvor stor en andel af målgruppen kan huske dine reklamer
- Hvor mange har en klar idé om hvornår dit produkt skal bruges
Forskningen viser, at det der betyder noget for forbrugernes valg er om de spontant kan genkalde sig dine reklamer og om de kan sætte dit brand ind i en relevant kontekst. Det er den kontekst, som kan tricke et køb, når den opstår. Om det så er en følelsesmæssig, brugsbestemt eller anden kontekst vil afhænge af brand og kategori.