Vores services

Brand Funnel

Brand Funnel er en klassiker, der giver indsigter, omkring effekt og fremtidig retning for din virksomheds marketinginvesteringer.

Brand Funnel er ganske simpelt, men det rummer stor værdi. Hvis ikke du kender de nøgletal som fremkommer i denne analyse, så risikerer du at træffe forkerte beslutninger om din fremtidige retning.

Der indgår 4 spørgsmål, som giver svar på følgende.

  1. Hvor stor en andel af målgruppen kender dit produkt
  2. Hvor mange overvejer dit produkt
  3. Hvor mange køber dit produkt
  4. Hvor mange foretrækker dit produkt

De direkte andele i hvert punkt og konverteringerne ned gennem tragten, fortæller meget om hvordan du skal investere i medier og hvad budskabet skal være.

Hvis du ikke sælger nok - skal du så sætte prisen ned for at skabe prøvekøb?
Hvis der nu kun er 15% der kender dig, så ville du kunne sælge ca. 6 gange så meget hvis alle kendte dig. Hvis det viser sig, at du rent faktisk konverterer godt hele vejen fra kendskab til foretrækker, så skal prisen ikke ned, så skal du bare bredere ud med budskabet. For det betyder, at dine eksisterende kunder er glade for dig, og så skal prisen ikke ned.

Mindre virksomheder kan godt have tendens til at tro, de er mere kendte end de er - for de kender jo selv virksomheden og deres omgangskreds kender den også - med mulige katestrofale beslutninger til følge.

Store kendte virksomheder kan have tendens til at tro, alle elsker dem og ikke laver andet end at tale om dem - Sandheden er måske at forbrugerne ikke er så engageret og synes det er lidt støvet mærke - Det kan ses af konverteringerne ned gennem tragten.

De her nøgletal skal du kende! Hos indsigt får du dem alle inklusive benchmark for dine konkurrenter

Nyere forskning indenfor forbrugeradfærd viser at selve ideen om at forbrugerne skal igennem en tragt ikke er helt rigtig. Det er punkterne kendskab og overvejer der stilles spørgsmålstegn ved. I bund og grund betyder det ikke så meget for din brand funnel analyse. Hvis du ikke har lavet en brand funnel før, kan du med fordel bruge nedenstående formulering, hvis du har en lang historik kan du tilføje punkterne i en overgangsperiode inden du skifter helt.

  1. Hvor stor en andel af målgruppen kan huske dine reklamer
  2. Hvor mange har en klar idé om hvornår dit produkt skal bruges

Forskningen viser, at det der betyder noget for forbrugernes valg er om de spontant kan genkalde sig dine reklamer og om de kan sætte dit brand ind i en relevant kontekst. Det er den kontekst, som kan tricke et køb, når den opstår. Om det så er en følelsesmæssig, brugsbestemt eller anden kontekst vil afhænge af brand og kategori.

Brand Funnel er logisk i sin opbygning og lige til - det er arbejdet med konverteringerne der er udfordringen.

Det giver næsten sig selv - hvis ikke man kender dit produkt køber man det ikke. Indenfor mange produktkategorier har de fleste forbrugere et sæt af flere alternative produkter, der indgår i deres overvejelser - Nogle af dem køber de, andre når ikke så langt. Som regel er der også ét produkt, der skiller sig ud, som vi helst vil have.

Hvor lang tid der så bruges på at overveje, købe og vurdere er en anden sag - som har betydning for hvor komplicerede budskaber, du kan benytte dig af i din markedsføring.

Det er derfor vigtig at have in mente at denne analyse ikke giver alle svar, men den er simpel, billig og giver mange svar.

Konvertering fra opmærksomhed til overvejer: Måske responderer markedet ikke på de budskaber i sender ud. Her kan en grundig segmentering af markedet hjælpe med at forstå markedet og de behov kategorien dækker i forskellige målgrupper.

Konvertering fra overvejer til køb: Ligger jeres produkter i en hård konkurrencemæssig position og skal der justeres på det samlede produkttilbud (kerneprodukt, pris og value added services). En imgaganalyse eller en pris og produkt analyse kan hjælpe med indsigter.

Konvertering fra køb til foretrækker: Produktet skal levere og have den højeste opfattede værdi. I forhold til profit er det ikke nødvendigvis en attraktiv position. En pris og produktanalyse kan give indsigt omkring den optimale produktstrategi i forholt til prissætning og opfattede værdi.

Prisen for analysen begynder ved 5.000 kr. og det giver ikke alle svar, men det indsigt om den rigtige retning - Den retning kan godt være så simpel som, Keep up the Good Work!

Brand Funnel analyse - 2-3 uger

Opsætning af skema

Definere din kategori og konkurrenter - 1 uge.

Dataindsamling

Afhængig af antal interivews - 1-2 uger.

Databehandling

Påbegyndes som regel mens data bliver indsamlet - 1 uge.

Rapport

Levering i PowerPoint og eventuel personlig præsentation.

Ad hoc analyse

25.000Kr.
  • Identifikation af kategori
  • Identifikation af konkurrenter
  • Brand funnel for dig og dine konkurrenter
  • Markedskort og konverteringsrater
  • Yderligere 8-10 spørgsmål
  • PowerPoint rapport
  • Mundtlig afrapportering

Komplet

7.000Kr.
  • Identifikation af kategori
  • Identifikation af konkurrenter
  • Brand funnel for dig og dine konkurrenter
  • Markedskort og konverteringsrater
  • -
  • PowerPoint rapport
  • Mundtlig afrapportering

Basis

5.000Kr.
  • Identifikation af kategori
  • Identifikation af konkurrenter
  • Brand funnel for dig og dine konkurrenter
  • Markedskort og konverteringsrater
  • -
  • PowerPoint rapport
  • -

Interesseret?

Skriv dit navn og telefonnummer

Så kontakter vi dig om Brand Funnel.