Importance-Delivery-Uniqueness. Dit udbytte ligger i navnet - Hvad vægter forbrugerne højest, når de vælger produkter i din kategori? Hvordan leverer du og dine konkurrenter på disse parametre? Er der nogen af jer der har en unik position?
Det er selvfølgelig vigtigt at få afstemt, om din egen opfattelse af din position stemmer overens med forbrugernes. Hvor er dine styrker og er de reelle i forhold til konkurrenterne? Kort sagt kan du bruge analysen til at placere dig i markedet med dine produkter og din kommunikation.
I-D-U eksempler - tele og fastfood
I telebranchen ligger de meget lige på forbrugernes vigtigste valgkriterier
McDonalds har unik position som børnevenlig - stor afstand til nr. 2
Hvis alle scorer lige højt på de vigtigste parametre, bliver det de sekundære valgkriterier, der bliver udslagsgivende. Det er vigtigt for en teleudbyder at have god dækning, men kampen om kunderne vindes ikke ved at kommunikere dækning, da den i store træk er ens for alle teleudbyderne, omend der kan være forskelle på meget lokalt niveau. Nogle slår hårdt på prisen, nogle på sikkerhed og andre på Value Added Services - taktisk bruger de stort set alle mobilrabatter.
Telebranchen er et eksempel på et marked hvor alle scorer lige højt på en essentiel parameter og derfor kæmper på de sekundære parametre - indenfor fastfood er McDonalds et godt eksempel på at en unik position på sekundære valgkriterier kan give stor succes.
Når vi skal spise er smag og kvalitet vigtige parametre og traditionelt set har McDonalds ikke været stærke på de to parametre. Mon ikke kendte kokke, der laver luksusburgere alt andet lige kan lave om det fremover? Men McDonalds har altid været rigtig stærke på at være noget for børn og de har hurtig levering, det ved alle børnefamilier og derfor foretrækker de i høj grad McDonalds, og bevares det smager jo fint nok og en cheeseburger til 10 kr. er billigt.
I-D-U Analysen minder meget om Imageanalysen og kan i store træk bruges i flæng. I-D-U er i bund og grund bare imageanalysen med tilføjgelse af forbrugernes vægtning af valgkriterierne, ofte vil det afhænge af den samlede skemalængde om man skal nøjes med Imageanalyse eller have importance med.
På næste side kan du læse mere om det teoretsike grundlag for analysen.