Med en segmentidentifikation får du nem adgang til at genfinde dine segmenter, næste gang du laver markedsanalyse.
I et egentlig segmentstudie indgår der ofte 40-45 spørgsmål, der tilsammen skaber rammen for at danne segmenterne. Så mange spørgsmål er det ikke hensigtsmæssigt at skulle stille hver gang, du laver en analyse, hvor du gerne vil se hvordan segmenterne svarer.
Med segmentidentifikationen findes de 8-10 spørgsmål, der bedst predikterer segmenttilhørsforholdet. Det vil være naturligt, at det er blandt de oprindelige spørgsmål, at det reducerede sæt spørgsmål skal findes, men nogle gange vil helt almindelige demografiske data, som f.eks. køn, alder eller indkomst kunne hjælpe.
Det er selvfølgelig ikke helt så præcist som at stille alle spørgsmålene, men det er i sig selv en pragmatisk analyseform, så derfor vil man afveje præcision og antal spørgsmål nøje.
Præcision - 5 segmenter
Hvad skal du så forvente af præcision?
Hvis du har 5 segmenter, og du tildeler segmenttilhørsforholdet helt tilfældigt må det forventes at 20% klassificeres korrekt. Alt over 20% korrekt klasssificeret er i dette tilfælde derved en gevinst. Det handler om forarbejdet i segmenteringen. Hvis der er arbejdet med hypoteserne og spørgeskemaet, så vil du kunne opnå op mod 90% korrekt klassificeret, afhængig af hvor mange spørgsmål der inddrages
Det er vores erfaring at segmenter, der er lavet på baggrund af data indsamlet til andet formål er mindre robuste og sværere at klassificere. Hvis grundmodellen for segmentering er mindre robust, så bliver den reducerede model ofte med noget lavere præcision, omkring 40-65%. Det er stadig 2-3 gange så godt som tilfældig klassifikation, skal man huske.
Analysetypen hedder diskriminantanalyse - På næste side kan du læse lidt mere om det teoretiske grundlag.