Med en imageanalyse får du målt din og dine konkurrenters position i markedet i forhold til en række nøgleparametre.
En imageanalyse kan være mange ting og grundlæggende handler det om, som skrevet, at få målt sin postion relativt til sine konkurrenter på en eller flere parametre. Der er derfor ikke en enkelt metode eller en type output, men derimod findes der flere forskellige metodiske værktøjer, som giver forskellige typer output.
Det mest simple er at måle på en enkelt parameter f.eks kvalitet og bede om en vurdering af dit mærke/virksomhed i forhold til dine konkurrenters. Det bliver allerede væsentlig mere interessant, hvis det sammenholdes med en opfattelse af pris så der opnås en todimensionel repræsentation i forhold til pris og kvalitet.
Derudover kan der være tale om det er generisk positionering som f.esk pris og kvalitet men også begreber som troværdig, innovativ, serviceminded osv. der kan måles på alle brancher eller om det er branchespecifik positionering. Hvis det f.eks er telebranchen kunne det være har god dækning, gode løsninger til familien, god når man rejser osv.
Grundlæggende kan der laves en opdeling i 1,2 eller flere dimensioner og generisk eller branchespecifik, som for nemheds skyld reduceres til
- 2-dimensionel mapping
- Generisk flerdimensionel mapping
- Branchespecifik flerdimensionel mapping
Analysen giver vigtige indsigter om din position i markedet er stærk, med flere kroge i forbrugernes bevidsthed og styrken af de kroge. Imageanalyse giver også svar på om din position er unik i markedet eller om du ligger i et minefelt med mange andre konkurrenter. Analysetypen hænger desuden sammen med I-D-U
De indsigter kan bruges direkte i din kommunikation. Stemmer forbrugernes opfattelse overens med jeres eget, er det oversete egenskaber ved dit produkt, hvilke egenskaber skal du fremhæve eller skal der ligefrem produktudvikles.
Det er svært at sætte en retning for dit produkt hvis du ikke ved hvor du kommer fra. På næste side kan du læse mere om flerdimensionel mapping.