Vores services

Imageanalyse
#Imageanalyse

Med en imageanalyse får du målt din og dine konkurrenters position i markedet i forhold til en række nøgleparametre.

En imageanalyse kan være mange ting og grundlæggende handler det om, som skrevet, at få målt sin postion relativt til sine konkurrenter på en eller flere parametre. Der er derfor ikke en enkelt metode eller en type output, men derimod findes der flere forskellige metodiske værktøjer, som giver forskellige typer output.

Det mest simple er at måle på en enkelt parameter f.eks kvalitet og bede om en vurdering af dit mærke/virksomhed i forhold til dine konkurrenters. Det bliver allerede væsentlig mere interessant, hvis det sammenholdes med en opfattelse af pris så der opnås en todimensionel repræsentation i forhold til pris og kvalitet.

Derudover kan der være tale om det er generisk positionering som f.esk pris og kvalitet men også begreber som troværdig, innovativ, serviceminded osv. der kan måles på alle brancher eller om det er branchespecifik positionering. Hvis det f.eks er telebranchen kunne det være har god dækning, gode løsninger til familien, god når man rejser osv.

Grundlæggende kan der laves en opdeling i 1,2 eller flere dimensioner og generisk eller branchespecifik, som for nemheds skyld reduceres til

  1. 2-dimensionel mapping
  2. Generisk flerdimensionel mapping
  3. Branchespecifik flerdimensionel mapping

Analysen giver vigtige indsigter om din position i markedet er stærk, med flere kroge i forbrugernes bevidsthed og styrken af de kroge. Imageanalyse giver også svar på om din position er unik i markedet eller om du ligger i et minefelt med mange andre konkurrenter. Analysetypen hænger desuden sammen med I-D-U

De indsigter kan bruges direkte i din kommunikation. Stemmer forbrugernes opfattelse overens med jeres eget, er det oversete egenskaber ved dit produkt, hvilke egenskaber skal du fremhæve eller skal der ligefrem produktudvikles.

Det er svært at sætte en retning for dit produkt hvis du ikke ved hvor du kommer fra. På næste side kan du læse mere om flerdimensionel mapping.

Den flerdimensionelle mapping ved hjælp af korrespondanceanalyse.

Korrespondanceanalyse er en metode der grafisk repræsenterer tabelformet data. Derved er korrespondanceanalysen i familie med scatterplottet, som de fleste kender til og som ikke er synderlig vanskeligt at have med at gøre. Korrespondanceanalysen er dog noget mere kompliceret og kræver nogle statistiske beregninger og overholdelse af nogle forudsætninger.

Eksempel på tabeldata
Virksomheder
/Udsagn
CBB Oister Callme
Troværdig 59% 55% 10%
Innovativ 80% 25% 15%
Serviceminded 70% 30% 5%
Pct skal være af fulde antal interview

Analysen kan godt håndtere skalerede svar f.eks en 5 punkts Likert skala, men den mest simple form er binære svar, hvilket også er langt det lettelse at håndtere for respondenterne. Det er dog vigtigt at det er samme skala for alle variable.

Når der bruges binære svar skal man huske enten at lave analysen på antal svar eller bruge den fulde interviewbase, hvis der regnes i procent.

Binære svar vil sige spørgsmål af typen, som følgende:
(hvor vi bliver i eksemplet omkring teleselskaber)

Hvilke af følgende ord synes du passer på teleselskabet Oister?
Gerne flere svar

  • Troværdig
  • Innovativ
  • Serviceminded
  • Ved ikke

Det gentages for hvert teleselskab der skal indgå i imageanalysen. Alt andet lige er den monadiske tilgang at foretrække, alternativt kan spørgsmålet stilles som et grid-spørgsmål.

Ofte vil denne analyse indgå som del af en større analyse hvor flere ting undersøges. Der er dog intet i vejen for at denne type analyse står alene - Det er muligt at have forskellige målgrupper i selve det grafiske plot. Hvis der præsenteres for mange målgrupper af gangen, bliver det dog hurtigt uoverskueligt.

Nedenfor er proces og priser for imageanalyse som enkeltstående analyse

Imageanalyse - 2-3 uger

Opsætning af skema

Definere din kategori og konkurrenter - 1 uge.

Dataindsamling

Afhængig af antal interivews - 1-2 uger.

Databehandling

Påbegyndes som regel mens data bliver indsamlet - 1 uge.

Rapport

Levering i PowerPoint og eventuel personlig præsentation.

Branchespecifik

15.000Kr.
  • Identifikation af kategori
  • Identifikation af konkurrenter
  • Fuld brand funnel
  • Fastlægge dimensioner
  • Positioneringsmap
  • PowerPoint rapport
  • Mundtlig afrapportering

Generisk

6.500Kr.
  • Identifikation af kategori
  • Identifikation af konkurrenter
  • Kendskab
  • Standard dimensioner
  • Positioneringsmap
  • PowerPoint rapport
  • Mundtlig afrapportering

2-dimensionel

4.000Kr.
  • Identifikation af kategori
  • Identifikation af konkurrenter
  • Kendskab
  • Fastlægge dimensioner
  • Positioneringsmap
  • PowerPoint rapport
  • -

Interesseret?

Skriv dit navn og telefonnummer

Så kontakter vi dig om Imageanalyse.