Vores services

Churn
#Churn

Hvilke af dine knapper, som du kan skrue på har størst effekt i forhold til at øge loyalitet, mindske churn og øge din andel af brandambassadører? Det får du svar på med denne type analyse.

Det kræver naturligvis at du enten har mailadresser på dine kunder og tilladelse fra dem til at kontakte dem. Alternativt er kundebasen så stor, at de kan findes i et normalt forbrugerpanel, det vil sige minimum 10% af befolkningen/antal husstande.

Du kan sagtens opleve success selv om du styrtbløder kunder - hvis kundetilgangen er større end afgangen, så er der vækst og vækst er godt. Men hvis afgangen er for stor, så brænder vi før eller siden tør for nye kunder, så når vi måler tilfredshed blandt eksisterende kunder handler det primært om at mindske kundeafgangen og sekundært øge andelen, der af egen fri vilje promoverer virksomheden.

Gennem årene er vi støt på mange forskellige metoder til at opgøre churn - den der ser bedst ud på ledelsesgangen er alt andet lige at se på antallet af kunder måned for måned eller år for år. Der mangler bare nogle nuancer.

Den nemmeste måde at udregne churn er at se på hvor mange der eksempelvis betalte sin regning i januar som også betaler i februar - tilgangen af nye kunder er omvendt dem som betaler i februar som ikke betalte i januar, måske har du også en kundeoprettelsesdato. Der er dog en god pointe i at se på faktiske betalinger.

Kompleksiteten stiger ganske vist, hvis du er eksempelvis en abonnementsvirksomhed med måneds, kvartals og årsabonnementer med betalinger hver måned, men metodisk kan du gøre det på samme måde - hvor mange af dem der betalte ved sidste betaling betaler også ved næste.

Hvorfor er det så vigtigt? Hvis du eksempelvis har en månedlig churn på 3% og du kan sænke den til 2,5% , så får du over tid alt andet lige en vækst i abonnementsbasen på 20%.

Nogle af de ting der kan spille ind på kundeloyalitet og churn er følgende

  1. Tilfredshed med produktet
  2. Den oplevede service
  3. Kommunikation omkring produktet
  4. Prisen

Hvis vi tilføjer tilgængelighed så har vi Phillip Kotler og de 4 p'er hvor service bare er trukket ud som selvstændig del af produktet. En churn analyse hjælper med at operationalisere teorien og finder de indsatsområder, der giver mest effekt i forhold til at reducere churn.

Det lyder meget simpelt, det er det nu ikke. På næste side kan du læse mere om teorien bag og hvad churnanalysen mere præcis gør.

En churnanalyse er først og fremmest en række spørgsmål, der kommer hele vejen rundt om dit produkt.

Eksempel på Churnmodel
Sammenhæng mellem antal interview og usikkerhed

De blå spørgsmål på f.eks en 7 punktsskala -> grupperes i røde faktorer ->som forklarer tilfredshed, churnintention eller NPS.

Antallet af nødvendige spørgsmål for at nå hele vejen rundt løber hurtigt op. Hvis vi for eksempel ser på telebranchen og specifikt mobilabonnementer, så kunne det være relevant at spørge ind til forhold omkring:

  • Tilfredshed med dækning
  • Datahastighed
  • Stabilitet ved opkald
    • Mens man taler
    • Kommer opkald frem
  • Stabilitet ved SMS
  • Andet...
  • Måske det er relevant at spørge om ovenstående i forhold til
    • Man er hjemme
    • På arbejde/uddannelsesinstitution/i Skole
    • På farten
    • I udlandet

Det er ikke udsædvanligt at en sådan analyse indeholder 50 udsagn der skal tages stilling til.

Alle spørgsmålene samles efterfølgende i nogle faktorer. Inden analysen påbegyndes har vi naturligvis nogle hypoteser om at nogle spørgsmål naturligt hører sammen og beskriver det samme fænomen eksempelvis produktets kvalitet. Disse hypoteser bekræftes ved faktoranalysen. Faktorerne har samtidig den egenskab at de er standardiseret, så emner der af forskellige årsager har fået en grundigere behandling ikke automatisk kommer til at få en større betydning i den statistiske analyse end emner der har fået en lettere behandling. Det er klart det skal ikke være os der bestemmer qua vores prioritering af spørgsmål, hvad kunderne synes er vigtigt, men kunder selv der bestemmer hvad de synes er vigtigt.

Dernæst vil man typisk lave enten en regression med eksempelvis churnintention eller NPS, som afhængig variabel og faktorerne som uafhængige forklarende variable.

Eller man vil sætte det op som en lisrel model, hvor faktorerne godt kan være afhængige af hinanden.

Fordelen ved regressionsanalysen er, at den er nem at tolke og skaber en direkte sammenhæng mellem et enkelt spørgsmål og den afhængige variabel. Det vil sige man kan lave meget direkte konklusioner eksempelvis hvis vi kan forbedre oplevelsen af kvaliteten på opkald med 1 skalapoint, så vil vi om et år have x% flere kunder.

Ulempen er at det måske er en tilsnigelse at der ingen sammenhæng er mellem eksempelvis opfattelse af produkt og opfattelse af service. Det er nærliggende at tro at en positiv holdning til dele af produktet smitter af på de øvrige dele.

I lisrel modellen tillader vi sammenhæng i opfattelse mellem delkomponenterne i produktet, men får sværere ved at beregne effekter af forbedringer, da der vil eksistere en masse afledte effekter, som vanskeliggør beregningsarbejdet.

Churnanalyse - løbende process

Opsætning af skema

Opstille hypoteser om parametre der påvirker churn - 2-3 uger uge.

Dataindsamling

Løbende after aftale - ca 2-3 uger.

Rapport

Løbende efter aftale

Skemaændringer

Efter aftale.

Skræddersyet

10.000Kr.
  • Churnintention
  • NPS
  • Tilfredshed
  • 360° skema rundt om produktet
  • Kvartalsvis tilretning
  • Resultater-månedsniveau
  • Dashboard opdateres månedligt
  • PowerPoint leveres kvartalsvist
  • Mundtlig afrapportering kvartalsvist
  • 1 års kontrakt

Standard-premium

695Kr.
  • Churnintention
  • NPS
  • Tilfredshed
  • Standard kategoriskema
  • Kvartalsvis tilretning
  • Resultater-månedsniveau
  • Dashboard opdateres månedligt
  • PowerPoint leveres kvartalsvist
  • Mundtlig afrapportering tilkøbes
  • Løbende måned

Standard

495Kr.
  • Churnintention
  • NPS
  • Tilfredshed
  • Standard skema
  • Kvartalsvis tilretning
  • Resultater-månedsniveau
  • Dashboard opdateres månedligt
  • PowerPoint leveres kvartalsvist
  • Mundtlig afrapportering tilkøbes
  • Løbende måned

Interesseret?

Skriv dit navn og telefonnummer

Så kontakter vi dig om Churn.