APV'en er de ansattes vurdering af arbejdsmiljøet i din virksomhed. Et godt arbejdsmiljø er ikke blot afgørende for Jeres medarbejderes helbred og trivsel, det er også super godt for bundlinjen. Det er desuden lovpligtigt at udarbejde en APV og kan give bøder på 10.000 kr. hvis arbejdstilsynet kommer forbi og I ikke har en APV.

Ja tak, vis mig priser

Hvorfor skal du købe en APV

  • Du får gladere medarbejdere

    Der er god økonomi i gladere medarbejdere - Arbejdsmiljø og jobtilfredshed hænger tæt sammen.

  • Fasthold dine medarbejdere

    I gennemsnit vil en meget utilfreds medarbjeder være ansat et års tid. En meget tilfreds medarbejder vil være ansat over 11 år. Fortæller du dine medarbejdere, at de er den vigtigste ressource i firmaet? Vis du er seriøs og lyt til dem.

  • Rekrutter nye medarbejdere

    I gennemsnit vil kun 20% af de meget utilfredse anbefale deres egen arbejdsplads til andre - for de meget tilfredse er det 91%. Når du arbejder med dine medarbjederes trivsel, kan du øge andelen der vil anbefale og nemmere rekruttere.

  • Mindre syge fravær

    Meget utilfredse har 23 sygedage, en utilfreds har 12 herefter stabiliseres sygefraværet - Derfor er det vigtigt at fjerne utilfredsheden. APV har lige præcis fokus på at fjerne utilfredshed.

  • Start i dag

    Hvor længe siden er det du sidst lavede en APV? Du har måske endda haft medarbejdere, der er startet og stoppet, som du aldrig har spurgt hvad de synes om arbejdsmiljøet.

  • Det er lovpligtigt

Fordele ved at vælge indsigt til APV

  • Tilpasset din virksomhed

    Vi tilpasser APV'en, så den dækker de særlige forhold, der måtte gælde i din virksomhed.

  • Nem proces

    Din egen samlede arbejdsmængde er under 1 time.

  • Komplet handlingsplan

    På baggrund af analysen fortæller vi præcis hvor du skal sætte ind for at forbedre jeres arbejdsmiljø og dermed bundlinje.

  • Sammenlign dig med andre

    Hvad gør dine ansatte, hvis jeres arbejdsmiljø er dårligere end det er hos konkurrenterne? Med en APV fra indsigt kan du sammenligne dine resultater med andre lignende virksomheder.

  • Over 20 års erfaring med analyse

    Vi har arbejdet med analyse og spørgeskemaer i over 20 år.

  • Fornuftig pris

    Fornuftig pris er i f.eks. 100 ansatte får i Jeres APV til under 40 kr. pr. medarbejder.

En APV står for "ArbejdsPladsVurdering". Det er et værktøj brugt til systematisk at identificere, vurdere og håndtere arbejdsmiljøproblemer på en arbejdsplads.

Målet med en APV er at sikre, at arbejdsmiljøet er sikkert, sundt og fremmer medarbejdernes trivsel. Her er nogle nøgleaspekter af en APV:

  1. Identifikation af Risici: En APV hjælper med at identificere potentielle risici i arbejdsmiljøet, som kan omfatte fysiske, kemiske, ergonomiske, psykiske og sociale faktorer.
  2. Vurdering af Arbejdsmiljøet: Den involverer en vurdering af, hvordan disse risici påvirker medarbejdernes sundhed og sikkerhed.
  3. Handling og Forbedring: På grundlag af vurderingen udarbejdes handlingsplaner for at håndtere og reducere risiciene. Disse planer kan omfatte ændringer i arbejdsmetoder, uddannelse af medarbejdere, ændring af udstyr eller arbejdspladsens layout og indførelse af nye politikker.
  4. Lovpligtig Proces: Det er lovpligtigt for arbejdsgivere med ansatte at foretage og opdatere en APV regelmæssigt.
  5. Fordele: En effektivt gennemført APV kan føre til reduceret sygefravær, forbedret medarbejdertilfredshed og produktivitet, samt en stærkere virksomhedskultur.

Ja, hvad er en APV? I videoen får du svaret på 30 sekunder

En arbejdspladsvurdering giver værdifuld indsigt i dine medarbejderes opfattelse af arbejdsmiljøet. Et godt arbejdsmiljø er dels en pligt men også en mulighed for at skabe en konkurrencemæssig fordel. Ved kontinuert at arbejde med de ting, der betyder mest for på den måde mindske antallet af opsigelser, sygefravær og bruge arbejsmiljø til at skabe øget produktivitet.

Hos indsigt får du en analyse tilpasset din virksomheds behov. Vi tilbyder en gennemprøvet løsning med et modulopbygget spørgeskema, hvor antallet og arten af moduler afgøres af den branche din virksomhed er i. Derudover skal der selvfølgelig tages højde for den enkelte medarbejders funktion - der kan eksempelvis godt være relativ ufarligt kontorarbejde i en produktionsvirksomhed.

Et godt arbejdsmiljø kan være alt fra de fysiske arbejdsstillinger ved for eksempel skrivebordet, på byggepladsen eller lagerlokalet. Et ogdt arbejdsmiljø er om man kommer godt ud af det med kollegaerne til helt praktiske ting, som eksempelvis om der er fare for at snuble på glatte gulve eller ledninger og kabler der ligger henover gulvet. Nogle forhold er universelle for alle arbejdsopgaver og indgår som faste moduler for stort set alle jobfunktioner

Derudover kan der være særlige forhold der gør sig gældende, hvis der arbejdes med farlige stoffer og materialer, hvis arbejdet foregår i generende støj, hvis der arbejdes med maskiner og meget mere.

Til slut indgår alle elementer omkring arbejdsmiljø i en avanceret model, der måler deres effekt på de målte KPI'er.

Arbejdsmiljø

  • Psykiske arbejdsmiljø
  • Risiko for faldulykker
  • Arbejde med maskiner
  • Arbejdsklima (temperatur med mere)
  • Belastningsskader
  • Følelsesmæssige aspekter som følge af interaktion med kunder, patienter eller elever
  • Påvirkning fra farlige stoffer
  • Baggrundsoplysninger om ansættelsesforhold

Model

Påvirkning på KPI'er

  • Tilfredshed
  • Medarbejder churn
  • Sygefravær
  • NPS

Du får altså nogle klare anbefalinger omkring hvad det præcis er, du skal tage fat om for at løse eventuelle problemer, der måtte være på din arbejdsplads. Derudover anbefalinger til at øge den samlede trivsel og arbejdsglæde, tiltag som over tid vil kunne aflæses direkte på bundlinjen for langt de fleste virksomheder.

På næste side kan du læse mere om process og lovkrav.

Der er formelle lovkrav til jeres ArbejdsPladsVurdering, indsigt hjælper med det praktiske omkring de grundlæggende faser af gennemførelsen.

Din arbejdspladsvurdering fra indsigt giver dig svarene på hvor der eventuelt er problemer - løsningerne kan være alt fra en håndværker der sikrer mod faldulykker til en HR-medarbejder, der hjælper med den interne kommunikation - resultaterne skal ses på trivslen og bundlinjen.

Forskellige brancher har forskellige udfordringer - første step er at fastlægge branche og APV'ens indhold.

Næste step er at få e-mail adresser på alle medarbejdere og lave lister over de afdelinger, ledere eller områder som resultaterne efterfølgende skal kunne brydes ned på. Kravet er at der skal være mindst 10 medarbejdere i en gruppe, før vi viser resultater for gruppen. Det gør vi fordi vi mener, en APV bør være anonym.

Vi kan godt lave en løsning hvor vi ikke gemmer direkte personhenførbare oplysninger, så står i selv for at sende mails rundt med et link til spørgeskemaet - alternativt skal vi underskrive en databehandleraftale. I så fald kan indsigt sende mails og sørge for rykkere med mere hvis nogen er længe om at svare.

Når svarene er kommet ind udarbejdes der en rapport som sendes til jer - Rapporten vil dels indeholde totaler for hele arbejdspladsen og nedbrydninger der hvor i ønskede det. I rapporten indgår en prioriteret liste med indsatsområder, på massere arbejdspladser er der jo heldigvis orden i sagerne og ingen nævneværdige problemer, men uanset kan man altid arbejde på at blive endnu bedre.

Derudover vil rapporten indeholde benchmark på de vigtigste KPI'er som beskrevet på den foregående side, så i kan sammenligne jer med lignende virksomheder

Lovkravet for en APV er midst hvert 3. år eller når der sker store ændringer - Giv dine nye medarbejdere en stemme! Mange virksomheder har stor udskiftning i medarbejderstaben, så alene derfor anbefaler vi at lave APV hvert år.

Process for arbejdspladsvurdering - 1 uge

Identifikation og kortlægning

Fastlægge branche og om resultater skal kunne ses individuelt for enkelte ledere, afdelinger eller funktionsområder.
Tid 1 dag

Beskrivelse og
vurdering

Vi indsamler data og beskriver og vurderer arbejdsmiljøet i jeres virksomhed.
Tid 1-4 dage

Modellering og
Prioritering

Prioriteret liste i forhold til de vigtigste tiltag.
1-2 dage

Handlingsplan og opfølgning

I står selv for at implementere løsninger - indsigt hjælper gerne med opfølgningen.
Tid løbende

Hvis I eksempelvis er 100 medarbejdere, kan I få en komplet APV for under 40. kr. pr. medarbejder.

20+ ansatte

3995Kr.
  • Nem proces
  • Skema tilpasset din virksomhed
  • Grundig rapport direkte på mail
  • Sammenlign dine resultater med lignende virksomheder
  • Prioriteret handlingsplan
  • Levering indenfor 5 hverdage
  • Mulighed for tilkøb af afdelingsrapporter a 995 kr. stk.

6-19 ansatte

3495Kr.
  • Nem proces
  • Skema tilpasset din virksomhed
  • Grundig rapport direkte på mail
  • Sammenlign dine resultater med lignende virksomheder
  • Prioriteret handlingsplan
  • Levering indenfor 5 hverdage

  • -

Op til 5 ansatte

2995Kr.
  • Nem proces
  • Skema tilpasset din virksomhed
  • Grundig rapport direkte på mail
  • Sammenlign dine resultater med lignende virksomheder
  • Prioriteret handlingsplan
  • Levering indenfor 5 hverdage

  • -

Hvis indsigt skal stå for at sende mails og invitere jeres medarbejdere til analysen, vil det koste ekstra 995 kr. for håndtering og udarbejdelse af databehandler aftale. Alle priser er ekskl. moms.

Interesseret?

Skriv dit navn og telefonnummer

Så kontakter vi dig om APV.