Conjointanalysen kan optimere din prissætning. Prisen er den vigtigste produktegenskab, men mange sætter den ud fra mavefornemmelser eller deres omkostninger. Med en conjointanalyse kan du sætte prisen med udgangspunkt i hvad dine nuværende og nye potentielle kunder er villige til at betale. Samtidig kan du optimere dit produkt i forhold til deres præferencer.
Klik og se priserFind din optimale pris med en conjoint-analyse
Vores services
Med en pris og produktanalyse baseret på conjointmetoden får du enorm værdifuld indsigt i dine fremtidige prisstrategi og kontinuerte produktudvikling.
Hos Indsigt Nu er vi eksperter indenfor conjointanalyse og sætter en stor ære i at alt er skræddersyet og egenudviklet. Bevares der findes glimrende standardiserede løsninger, men de kommer med begrænsninger og opererer til dels i en Black Box. Hos indsigt Nu er vi altid klar på at diskutere forudsætninger og fortælle om de mere nørdede beregningstekniske aspekter til alle der gider lytte.
Nogle af de spørgsmål som typisk besvares med en conjoint er spørgsmål der relaterer sig til pris, produktudvikling og porteføljeoptimering.
- Hvad er den optimale pris?
- Hvordan skal individuelle produkter prissættes for at favorisere high-end
- Hvordan påvirker nye produkter den eksisterende portefølje
- Hvordan påvirker Value Added Services den opfattede værdi
Det handler i bund og grund om at finde den pris dine kunder er villige til at betale og de produkter der bedst opfylder deres behov. Ingen mavefornemmelser, mark-up priser og lignende men prissætning baseret på dine kunders betalingsvillighed.
Conjointanalysen egner sig rigtig godt til at optimere enkelte produkter og porteføljer op til 20-25 produkter. Om det så er burgere, vinduer, biler, medicinsk udstyr, abonnementer, mejeriprodukter eller noget helt, helt andet, så skal vi nok finde en løsning
Conjoint er en eksperimentel analysemetode hvor du ikke er afhængig af historiske data, men frit kan afprøve nye grænser for dit produkt og portefølje.
Respondenterne bliver vist en række forskellige produkter der varierer i indhold og pris, som de så skal vælge imellem. Typisk køres 8-12 runder af eksperimentet, nok til at gennemføre eksperimentet, ikke så meget at det ikke bliver for trættende og trivielt
Variationen i produkterne sker ved at opsplitte produktet i forskellige dimensioner med hver deres niveauer, som sammensættes påny efter et nøje udvalgt statistisk design. Pris er en dimension hvor niveauerne er forskellige priser. Kerneproduktet er en anden dimension, som f.eks kunne være en abonnementsstruktur med et Basis, Favorit, Favorit+Sport abonnement, som TV 2 Play har det. Indenfor biler kunne det være forskellige modeller som Citroens C1, C3 og C5. For McDonalds kunne det være Big Mac, McFeast og en Homestyle Sticky Lemon Chicken.
Mulighederne er mange og conjoint er også et rigtig godt redskab til alle produkttyper og brancher. Vi er i hvert fald ikke støt på noget endnu, som ikke har kunne løses.
Ved hjælp af avanceret matematik, beregner vi hvor meget hver enkel dimension og hvert enkelt niveau betyder. I en conjoint er den fælles valuta for betydning, nyttescoren. Da der er en nyttescore for både prisdimension og alle de andre dimensioner kan vi altså beregne det trade-off der er ved f.eks at gå fra en Big Mac til en Homestyle Sticky Lemon Chicken til kroner og ører. Det gøres faktisk på individniveau, og det åbner for at segmentere på bagrund af præferencer og prisfølsomhed.
På baggrund af alle de individuelle nyttescoreberegninger bygger vi et simuleringsmodul, hvor vi kan teste påvirkningen af ændringer i produktudbuddet på omsætning, antal gæster/abonnenter/kunder og profit.
Process for pris og produktanalyse
Skema og analysedesign
Det vigtigste punkt og skal derfor have stort fokus - 1-2 uger.
Kodning og dataindsamling
Skemaet fra Word skal laves online og sendes ud til respondenter - 2-3 uger.
Databehandling og simuleringer
Påbegyndes som regel mens data bliver indsamlet, simuleringsmodul sættes op - 2-3 uger.
Rapport og opfølgning
Det hele afrapporteres personligt i PowerPoint og de følgende uger følges op.
Kompleks
- Udvikling af skema
- Conjoint design
- PowerPoint rapport
- Personlig præsentation
- 2 mdr. support
- Over 20 spørgsmål
- Frit antal dimensioner
- Frit antal niveauer
Avanceret
- Udvikling af skema
- Conjoint design
- PowerPoint rapport
- Personlig præsentation
- 1 mdr. support med 10 ekstrascenarier
- Op til 20 spørgsmål
- 5 dimensioner
- 5 niveauer
Basis
- Udvikling af skema
- Conjoint design
- PowerPoint rapport
- Personlig præsentation
- 14 dages support med 5 ekstrascenarier
- 8-10 spørgsmål
- 4 dimensioner
- 4 niveauer
Interesseret?
Skriv dit navn og telefonnummer
Så kontakter vi dig om Conjoint-analyse.